Christen in Turkije

In Turkije, waar president Erdogan aan de macht is, zijn nationalisme en de islam sterk met elkaar verbonden. Ieder die geen moslim is, wordt kritisch bekeken. Heb je je vanuit de islam bekeerd tot het christelijk geloof? Dan rijst de vraag al snel of je wel een loyale Turk bent. Ook buitenlandse christenen die in Turkije wonen, moeten tegenwoordig op hun hoede zijn. 

Waarom worden christenen in Turkije vervolgd?

Al sinds de eerste eeuw leven er christenen in de regio die we nu Turkije noemen. Honderd jaar geleden was zelfs een kwart van de inwoners christen. Maar dat aantal is fors gedaald: vandaag de dag vormen christenen een kleine minderheid in dit land.  

Officieel is Turkije een seculiere staat, maar de islamisering doortrekt de Turkse maatschappij. Die trend kreeg een impuls na de mislukte staatsgreep van 2016. De Turkse grondwet beperkt de vrijheid van religie, bevordert het Turks-nationale karakter en plaatst de soennitische islam boven alle andere religieuze stromingen. 

Hoewel bekering tot het christendom juridisch niet verboden is, worden bekeerlingen door hun familie en de gemeenschap onder druk gezet om terug te keren naar de islam. Sommige christenen voelen zich daarom gedwongen een dubbelleven te leiden en hun bekering te verbergen. Als hun bekering wordt ontdekt, kan er worden gedreigd met echtscheiding en het verlies van erfrechten.  

De regering richt zich tegenwoordig ook op buitenlandse (westerse) christenen. Zo zijn er al tientallen buitenlandse christenen met een Turkse partner het land uitgezet. Ze worden ervan verdacht een bedreiging te zijn voor de nationale veiligheid. 

Hoe is het leven voor christenen in Turkije?

Wie openlijk zijn geloof belijdt, kan rekenen op maatschappelijk verzet. Dat geldt vooral in het binnenland van Turkije, waar de islamitische gemeenschap vaak conservatiever is. Werk vinden kan moeilijk zijn. Christelijke sollicitanten worden vaak afgewezen vanwege hun overtuiging.  

Bekeerlingen met een islamitische achtergrond vormen de meest kwetsbare groep. Door hun bekering is de familie-eer aangetast. Deze christenen worden, soms op gewelddadige wijze, onder druk gezet om terug te keren tot de islam. Vooral tegen vrouwen wordt (seksueel) geweld gebruikt. Ook worden er regelmatig kerken beschadigd, ontheiligd of omgebouwd tot moskeeën.  

Ontmoet Hans-Jürgen Louven

Hans-Jürgen Louven werd in 2019 gedwongen Turkije te verlaten. “De enige reden die ik voor mijn gedwongen vertrek kan bedenken, is dat we christen zijn en dat we ons geloof soms hebben gedeeld met de lokale bevolking.” 

Hans-Jürgen Louven

Wat doet Open Doors?

Via lokale partners ondersteunt Open Doors Perzisch-sprekende vluchtelingen in Turkije met trainingen, praktische hulp en door de wereldwijde kerk op te roepen om te bidden.

Kaart van Turkije

Mate van vervolging

Zeer hoog
Geweld 19%
Persoonlijk leven 78%
Familieverband 69%
Gemeenschapsleven 69%
Publieke ruimte 79%
Kerkelijk leven 68%

Soorten vervolging

  • religieus nationalisme
  • islamitische onderdrukking
  • overheidswantrouwen 
  • etnische vijandigheid

Over Turkije

Regio
Azië

Hoofdreligie
Islam 

Christelijke bevolking
169.000 (0,2%)

Leider
President Recep Tayyip Erdogan 

Biddend zingen

‘De Heer is mijn Herder’. Teksten uit de Bijbel hebben veel kracht. Zing jij dit lied biddend mee met je vervolgde broer en zussen in gedachten? Luister en bekijk hieronder dit krachtige lied.

Bid voor christenen in Turkije

  • Bid om bescherming van bekeerlingen, dat ze niet vervolgd worden door hun familie en gemeenschap. 
  • Bid om een rechtvaardige behandeling van Turkse christenen door de regering. Bid dat de overheid zal inzien dat christenen gelijkwaardig zijn aan andere Turken. 
  • Dank God dat Hij niet loslaat wat Hij begint en dat Hij ook de kerk in Turkije blijft bouwen. 

Nieuws uit Turkije

Verwoesting in Aleppo na de aardbeving 5 februari 2024

‘Psychisch hebben we nog steeds littekens’ 

Na de rampzalige aardbeving van 6 februari 2023, die precies een jaar geleden Syrië en Turkije trof, heeft Open Doors duizenden christelijke gezinnen ondersteund. Via een lokale partner kregen deze families financiële steun, tijdelijke huisvesting en noodhulp. De hulp was een ‘blessing in disguise’, die van de ramp toch ook een zegen maakte. Maar niet voor iedereen.  Hoewel vrijwel alle herstelwerkzaamheden een groot succes waren voor veel christelijke gezinnen in […]

Lees meer
Na de aardbeving werden veel Syrische huizen weer hersteld 1 februari 2024

‘De kerk was Gods hand op aarde’ 

Na de rampzalige aardbeving van 6 februari 2023, die een jaar geleden Syrië en Turkije trof, heeft Open Doors duizenden christelijke gezinnen ondersteund. Via een lokale partner kregen deze families financiële steun, tijdelijke huisvesting en noodhulp. Het was een ‘blessing in disguise’ die van de ramp toch een zegen maakte. Het gezin van Riad ervoer dat de kerk “Gods hand op aarde” is.   In de donkere, smalle straten van Aleppo, […]

Lees meer
De Heilige Maria-kerk in Istanbul was doelwit van een aanslag 30 januari 2024

Turkse kerkleiders vragen om gebed na aanslag 

Kerkleiders vragen om gebed na de moord op Tuncer Cihan door twee extremisten in de katholieke Heilige Maria-kerk in de Turkse metropool Istanbul.  Tuncer Cihan werd afgelopen zondag gedood door twee extremisten in de Heilige Maria-kerk in Istanbul. Twee gemaskerde schutters drongen tijdens de ochtendmis het gebouw binnen. Eerst vuurden de twee mannen schoten in de lucht en schoten vervolgens Tuncer neer, een regelmatige bezoeker van de kerk sinds december. […]

Lees meer

Help vandaag nog

Doneer nu

Met jouw gift steun je vervolgde christenen die hulp nodig hebben.

Bedrag

Frequentie

Scroll naar boven